Followers

Sunday, 3 May 2015

#SayaMilikAwak (Bab 4)


# BAB 4

Dua bulan berlalu. Hari demi hari, Qaira masih tertanya-tanya siapakah gerangan tunangnya. Kata ibunya, Datin Lisnatasia terlupa hendak memberi gambar anaknya merangkap tunang kepada Qaira.

Apabila Qaira bertanya kepada Puan Aisya, jawapan yang sama juga dia berikan. ‘Nanti Ira jumpa jugak dengan tunang Ira tu. Jangan risau tak lari ke mana pun tunang Ira tu.’ Masih terngiang-ngiang lagi di telinga Qaira jawapan ibunya. Bosan betul!

Qaira selesai membuat kek untuk dijual di kedai bakery ibunya iaitu, Aqalicious. Dia bekerja di kedai ibunya dalam pembuatan kek dan roti-roti yang segar. Humm, sudah terbau aroma muffin di dalam oven.

Sementara menunggu muffin masak, Qaira berehat disudut dinding yang tersedia meja dan kerusi untuk para pekerja. Tiba-tiba telefonnya berbunyi lagu Bounce yang dinyanyikan oleh D.O (Korea). Haih, tak habis-habis dengan kpoppersnya. Mesej daripada Puan Lisdania!

Assalam. Ira boleh tak pergi ke butik Roses Miza sekarang? Nak pilih baju pengantin. Nanti kalau mama pilih, mama takut Ira tak suka. Pergi, ya? Butik tu dekat Alamanda.

            Ayoyo! Aku dekat bakery ibu ni! Haish, nak taknak kena pergi jugak. Karang tak pasal-pasal baju kahwin aku ketat. Hish, mintak simpang!

            “Kak Ju, saya nak keluar. Ada hal. Mintak tolong tengokkan muffin dekat dalam oven tu.”

            Sempat Qaira berpesan dengan salah seorang pekerja di situ. Selepas itu dia terus memecut ke Alamanda yang mengambil masa 45 minit daripada bakery ibunya.

********************

            Seorang lelaki yang berpakaian koporat menunggu di butik Roses Miza. ‘Mana dia? Lambat gila! Aku ada banyak kerja lagi dekat pejabat tu.’ Lelaki itu adalah Zafrin Iman. Dia sudah berkira-kira untuk pergi dari situ tetapi niatnya terhenti apabila ternampak seorang gadis menolak pintu butik itu.

            Penampilan gadis itu sangat biasa dan membosankan tapi tampak manis. Tudung bawal merah jambu, baju muslimah hitam bercorak bunga kecil dihujungnya dan berseluar hitam. Begnya disandang dari sebelah tepi. Ringkas. Mukanya dihiasi dengan cermin mata yang menampakkan dirinya seorang ulat buku. Golongan nerd ni.

            Gadis itu bertanya kepada pekerja di butik itu. Pekerja butik itu tampak terkejut lalu membawa gadis itu ke sofa dihadapannya. Mata bulat itu memandang ke arah Zafrin. Zafrin berdehem. Gadis itu tersentak.

            ‘Humm, tak datang-datang lagi ke?’ keluh Zafrin dalam hati. Mamanya, Datin Lisnatasia ada memberi Zafrin nombor telefon tunangnya tapi dia malas hendak menelefon tunangnya.

Kalau dah macam ni, terpaksa aku telefon dia. Zafrin mendail nombor tunangnya. Tiba-tiba dia terdengar deringan telefon. Kelihatan gadis itu mencari sesuatu di dalam begnya. Telefon! Mungkin kebetulan kut dia punya handphone berbunyi.

“Assalamualaikum. Siapa ni?” Kedengaran suara lembut di corong telefon Zafrin. Ia seakan-akan berdekatan. Takkanlah..

“Waalaikumussalam. Tunang awak.” Balas Zafrin pendek sambil memandang ke arah gadis di hadapannya. Gadis itu kelihatan terkejut lalu memandang Zafrin.

“A-awak? Tunang saya?” tanya gadis itu.

Zafrin mengangguk. Dia memutuskan talian di telefon.

“So, hello fiance.” kata Zafrin selamba.

“My mama tell me to wait you at this boutique. And here I am.” kata Zafrin lagi.

“Puan Lisnatasia is your mother?” tanya gadis itu.

“Yep.”

“But where is mama?”

“Home.”

“Hah?” Gadis itu terkejut bagaikan terkena serangan jantung. Haih, over betul!

“What’s wrong? Afraid of me?” ujar Zafrin nakal.

Qaira menggeleng laju. ‘Sorrylah, aku tak takutlah dengan orang macam kau!’ getus hatinya.

“I’m Zafrin Iman Dato’ Zamil. Nice to meet you.” kata Zafrin sambil mengulurkan tangannya untuk bersalaman.

“No, thank you.” balas Qaira selamba tanda dia menolak untuk bersalaman dengan selamba.

Cepat-cepat Zafrin menarik tangannya. Haa, sentap lah tu! Hahaha. Rasa nak gelak guling-guling je sekarang ni. Ira, kawal diri kau ya. Tak pasal-pasal lelaki dekat depan ni yang gelakkan kau pulak.

“Zafrin!” sapa satu suara.

Serentak Zafrin dan Qaira berpaling ke arah suara itu. Kelihatan seorang wanita cantik berdiri disamping seorang lelaki. Perghh, aura lembut gitu! Wanita itu terus duduk di tepi Zafrin lalu memegang tangan Zafrin. Qaira beriak selamba. Padahal, hatinya sudah mengutuk-ngutuk perbuatan itu.

“So, how? Did you have deal with this girl?”

Zafrin menggeleng kepala.

“Haish. Susah betullah Zafrin ni. Semuanya akak nak kena uruskan.”

“Terpulang.” Balas Zafrin.

Dari tadi Qaira asyik memerhatikan gelagat dua orang manusia di hadapannya itu. Agak terkejut apabila mendengar wanita itu membahasakan dirinya ‘akak’. Dia orang ni adik beradik ke? Astaghfirullah. Tak pasal-pasal dapat dosa free.

Tiba-tiba, wanita itu memandang Qaira sambil tersenyum manis.

“Hi. Nice to meet you, sister in law. I’m Lisa Darmia. Just call me Kak Mia.”

Qaira senyum je. Tak tau nak balas apa.

“Nak panggil apa?”

“Just Ira.”

Wanita itu mengangguk sedikit.

“Okay. Straight to the point. Ira dengan Zaf nak theme colour apa?”

Alahh.. tak terfikir pulak. Nak warna apa eh? Warna apa yang comel, ya?

“How about pink and blue?”

“I want black and white!”

Serentak Qaira dan Zafrin menjawab. The two opinions is very different! Macam langit dan bumi. Macam kampung dan bandar. Macam air laut dan air sungai. Macam.. apa-apa je lah yang berbeza.

“Two choices. Humm, yang mana satu ni?” Jawapan mereka membuatkan Darmia pening.

“Mine.” Ujar Zafrin.

“Ira, okay?” tanya Darmia.

“Humm, tak kisah.”

“Okay! We’ve decided to make the theme of the wedding. Black and white. Sementara akak bincang dengan Ogy, Zaf and Ira tengok-tengoklah mana design baju pengantin. Kalau ada yang berkenan tell me, immediately.”

Qaira pantas berlalu daripada situ. Rasa tak selesa pula apabila dijeling Zafrin lama-lama. Meremang segala bulu yang ada dekat badan ni!

Qaira berjalan-jalan di dalam butik itu. Agak besar ya butik ni? Banyak gila baju! Tapi, bajunya banyak yang bermanik-manik. Haih, tak ada yang lagi simple ke?

Qaira membuat tawaf satu butik itu. Tiba-tiba Qaira ternampak sepasang baju pengantin yang sangat simple dan menarik. Baju itu ala-ala dress. Kalau aku amik rekaan yang ini, Zafrin mesti kena pakai suit kan? Humm, boleh tahan.

Kainnya agak kembang sedikit. Seperti ada glitter pada kain itu. Lengan bajunya itu bercekak. Dihiasi sedikit labuci dan manik serta renda yang panjang pada bahagian pinggang. Nasib baju ni tak jarang.

Cantik, memang cantik. Tapi, harganya.. fuhh! Dia orang kaya. So biar jelah! Aku tak rugi pun sebab benda ni bukannya guna duit aku. Hehehe.

Dah boleh confirmkan Kak Mia ni. Tapi, seganlah! Nampaknya Kak Mia masih bersembang bersama Ogy, si wedding planner yang ‘lembut’ tu. Haish, ngumpat lagi si Qaira ni!

“Yang kau tenung baju tu lama-lama buat apa? Suka?”

Satu suara garau telah menyedarkan Qaira. Secara automatik, Qaira berpaling ke arah belakang. Terasa desah nafas seseorang. Zafrin! Muka mereka sudah berada pada jarak tiga inci! Dekatnya!!

“Errr.. saya..” Qaira tergagap. Mukanya pucat tak berdarah.

Zafrin mendekatkan lagi mukanya pada muka Qaira sambil mengukir senyuman yang sinis.

 “Kenapa? Takut ke sayang?” ujar Zafrin romantis.

Dengan ayat yang keluar daripada mulut Zafrin membuatkan Qaira menolak Zafrin dengan kuat. Zafrin mengerang kesakitan. Adoi, ganas jugak budak kecik nerd ni. Belajar seni mempertahankan diri ke?

“Oppss, sorry!”

Qaira tergelak kecil melihat kerutan di muka Zafrin. Haa, padan muka! Jangan disangka aku kecik tak kuat! Baru kau kenal siapa aku. Hahahaha.

“Dah ada pilihan ke Ira?” Darmia mencelah dengan tiba-tiba.

“Err.. dah.”

“Mana?”

Zafrin mengambil baju pilihan Qaira. ‘Hish, sibuk je dia ni!’getus Qaira dalam hati.

“Wow! Good taste, Ira.” puji Darmia. Qaira tak tahu nak beri reaksi apa. Diam jelah.

“How about you Zaf?” soal Darmia pula.

“Zaf dah pilih lama dah. Simple as that. A suit.”

“Okay, done!” ucap Darmia ceria.

Qaira melihat jam ‘pink white’nya. Pukul 12 tengah hari. Ok, fine. Lama sangat-sangat aku membazir masa dekat sini. Mesti muffin pun dah masak.

“Jom lunch sama-sama.” ujar Darmia.

“Sorry, I can’t join you. Zaf ada lunch dengan klien.” ujar Zafrin lalu menuju ke Lancer hitamnya.

“Ira nak balik jugak ke?” kata Darmia hambar.

“Em, saya pergi lunch dengan kak Mia lah. Baru balik.” jawab Qaira.

“Ya Allah, bestnya adik ipar yang sporting ni! Okaylah, kak Mia belanja Ira makan sushi hari ni.” ujar Darmia dengan penuh keterujaan.

 Qaira hanya mengikut sahaja.


No comments:

Post a Comment